Nyhetsgrupper

Litt mimring

Kjempetur til Rondane og Smuksjøseter 21.-23.08.09

Kl 1500 presis startet bussen med 21 glade Personalforeningsmedlemmer fra EDB på Tunga med Smuksjøseter Fjellstue som mål. På Sel plukket vi opp Inge, og dermed var vi 22 deltakere pluss bussjåføren Petter som skulle være sammen med oss hele helga. Disse var med:

Inge Nordbø, Solveig Jegerstedt, Øystein Rønning, Torill Lossius, Kari Hansen, Hilde Langfjord, Bjørn Steen, Anniken Aasen, Jan Halvorsen, Marianne Rønningen Garli, Wenche Loe, Jan Bondkall, Jonny Andersen, Tor Blåsmo, Nils Jørgen Aunaas, Wenche Melland, Anne-Elise Ytterås, Astrid Kilnes, Eva Lie Røtting, Bente Haugberg, Grethe Hegge og Grete Røli.

Vi fikk utlevert en meget velsmakende baguette og kaffe, slik at vi skulle overleve til vi fikk servert middagen på fjellstua. Underveis fikk vi, tradisjonen tro, utlevert noen oppgaver for at vi ikke skulle sovne, og de ble løst både enkeltvis og gruppevis med høylytt diskusjon av alternativer og muligheter. Mange av oppgavene krevde virkelig bruk av de små grå, og det var slett ikke alle som ble løst.

Middagen smakte forøvrig fortreffelig med spinatsuppe, laks og rips med vaniljesaus, og stemningen var høy da vi benket oss i peisestua. Der fikk vi en orientering om fjellstua og området rundt av verten sjøl, Roar Skaugen. Det ble ikke noen sen kveld, vi var veldig fornuftige og tenkte på morgendagen og turene vi skulle gå.

Etter frokost møttes vi i peisestua igjen, der skiløperen Erling Jevne holdt et kåseri om det å være toppidrettsutøver og om å takle både motgangen og medgangen som livet byr på. Han har jo vunnet mange toppmedaljer og kjent gleden og tilfredsstillelsen av målrettet og intens trening, men har også måttet takle den store sorgen det er å miste et lite barn i en ulykke.

Så bar det ut i naturen i et flott vær, litt skyer og en lett vind, men nydelig turvær. Vi delte oss i to grupper. Den ene skulle gå en 8-9-timers tur opp til Bråkdalsbelgen og Smiukampen, over 18 km lengde og 900 m i høydedifferanse! Den andre gruppen skulle gå en runde på 10 km men med «bare» 100 m i høydedifferanse. Jeg er glad vi kunne velge hvilken tur vi skulle ta! Vi var 10 stykker som tok den enkleste turen, og 13 som brøyt seg i vei på den lange.

For de fleste av oss Seniorer var den enkle turen absolutt nok, for terrenget var delvis ganske ulendt og steinete, så det tok på våre stakkars musker å hele tiden passe på å plassere føttene slik at vi ikke falt. 4 av vår gruppe la etter hvert i vei litt raskere, så her var det muligheter for alle å være med i det tempoet som passet dem.

Vi gikk rundt Solsidevassberget, tok flere raster og kom fram til Peer Gynt-hytta, hvor vi fikk kjøpe kaffe og vafler. Jeg må bare vise til bildene for å beskrive turen og naturen vi gikk gjennom. Ettersom vi tok det med ro var vi også ute i 7 timer, og mange av oss var veldig glade for å finne køya for å hvile beina da vi kom tilbake til fjellstua igjen.

Et par timer senere kom også toppgjengen tilbake, veldig fornøyde over å ha nådd målene som planlagt. Inge hadde skadet seg i et bein da de gikk over ei lita elv, men han fullførte sammen med de andre uten problemer.

Alle møtte til middagen kl 2000, hvor vi fikk blomkålsuppe, reinsdyrsteik og is med bjørnebær, vin til maten og likør/cognac til kaffen. Den inntok vi i peisestua igjen, og alle var i skikkelig godt humør. Kanskje all den friske fjellufta virket slik at alle ble mer lattermilde?

Vi tok en presentasjonsrunde, noe som var veldig greit, ettersom det var mange nye fjes for oss eldre, og ennå fler ukjente fjes for de unge. Ellers ble det foretatt premieutdeling etter konkurransen fra bussturen, der fikk Tor førstepremien, og så ble det en skikkelig utfordring for Jan med å dele ut andre og tredjepremien til tre besvarelser, hvor en av besvarelsene var levert sammen av to, altså 4 stykker som hadde samme poengsum. Men med flere deltrekninger og mye latter og moro kom også denne seansen i havn.

Denne kvelden ble heller ikke så veldig lang, jeg tror vi er blitt svært fornuftige med årene, til og med de yngre som ennå er i 30-40 årsalderen!

Søndag la 16 stykker i vei på ny tur, denne gangen via Peer Gynt-hytta til Mysuseter, hvor de skulle bli hentet av bussen. Vi andre tok det ganske med ro, Tor, Bjørn og Nils Jørgen gikk opp på fjellet rett i mot fjellstua, mens Kari, Astrid og Grethe ruslet rundt i området, lå i lyngen og bare hadde det herlig!

Vi dro fra Smuksjøseter litt før 1300, kjørte opp til Mysuseter og plukket opp den spreke gjengen, og derfra gikk turen til Dovre, hvor vi spiste middag. Vi var tilbake på Tunga litt over 1900, etter en busstur som kan betegnes som meget rolig, men slik er det nok når man har gått to laaaange turer, og spist god mat innimellom.

Vi Seniorer synes at vi gled godt inn i selskapet og hadde absolutt utbytte av det vi var med på, og vi må bare takke Anniken og Jan H, som var ansvarlig for opplegget av turen, for ei virkelig flott helg.

TAKK FOR TUREN!

Tors og Grethes bilder finner du nedenfor. Det er MANGE bilder, og du finner dem i kronologisk rekkefølge nedenfor.

Høvringsvatnet
Dit opp skulle den andre gruppa!
Peer Gynt-hytta i sikte!
Godt ja!
Så var det bare hjemveien igjen!
Vi laga varde vi, ja!
En hel familie av varder i alle størrelser!
Smuksjøsæter i sikte - det var godt, det!
Næmen, Nils Jørgen, da!
Sjåfør'n vårres.
Takk for oss, til Smuksjøsæter
Mot Høvringen
Så er vi nesten nede i Gudbrandsdalen igjen.
Her er vi på Mysuseter for å hente den råspreke gjengen.
Takk for en flott tur med en flott gjeng!
Som vanlig etter slike helger: en rolig busstur hjem!