Nyhetsgrupper

Litt mimring

Selbu-turen 25. august 2011

Er det ikke rart: Med en ustabil og regnfull sommer bak oss treffer vi alltid på den dagen det er godt vær akkurat dit vi skal! Slik var det denne dagen også, med truende regnskyer rundt oss, men strålende solskinn så godt som hele tiden fra vi gikk ut av bilene på Selbusjøen Hotell og til vi var tilbake utpå ettermiddagen!

Norsk Radiomuseum høres ikke spesielt interessant ut, og noen lot kanskje være å melde seg på av den grunn, men likevel hadde vi hele 28 påmeldte dagen før. Beklageligvis fikk vi tre avbud, men 25 glade og optimistiske medlemmer samlet seg etter hvert ved hotellet. I samlet tropp gikk vi ned stien til kaia «Putten» hvor den stolte Selbusjø-fareren «Jøvra» lå og ventet på oss. Kaptein ombord var Jan Erik Steen, reder, kaptein og museumseier, og han hadde Agnar Reinås med som mannskap. Ikke noe tull der i gården, nei!

Vi kunne ha gått ned i salongen under dekk, men alle valgte å sitte oppe på dekket på den ca 50 minutter lange turen til Sjøbygda og radiomuseet. Og vi nøt turen, det kan bildene bekrefte. Meget god stemning, strålende sol, og en liten bris pga farten til båten etter hvert som vi la ut på sjøen. Vi fikk fyldig informasjon fra kapteinen både om båten, om dens historie, og om historien til Selbusjøen og områende vi passerte.

Sjøbygda ligger på sørsiden av Selbusjøen og består av et par gårder og noen hytter. Hele gården er nå omgjort til museum og kafé/festlokale, en virkelig perle. Da vi gikk oppover bakkene til gården ble det lurt på hvordan noen kunne finne på å legge et museum på et slikt sted. Svaret er vel at noen er nytenkende og ser muligheter der andre bare ser nedgang. Og vi så snart at her var det lagt ned en utrolig mengde arbeid, penger og samlerinnsats for å få skapt dagens gård og museum.

Vi ble møtt med nystekte vafler og kaffe, og de fleste inntok den ute på den store terrassen med utsikt over Selbusjøen.

Så var det klart for omvisning. Det var Jan Erik Steen som var omviser, og her viste han seg snart som en utrolig kunnskapsrik, levende interessert og morsom guide. Nå var nok vi en ønske-aldersgruppe for ham, for han traff tonen med en gang han demonstrerte lyden i de ulike radioapparatene med gamle plater og bånd fra 50-, 60- og 70-tallet. Vi fikk høre hvor god en analog lyd er, det har ikke gått så mye framover på den fronten fra de gamle rør-radioene til dagens digitale lyd. Vi fikk også høre en rekke av de gamle radiostemmene, og minnene våre strømmet fram fra hjernedypet. Du husker også sikkert Reidar Morseth med «og kjøyr», de ulike pausesignalene, fiskerimeldingene, Lille Graa med sin karakteristiske hallodamestemme, Ønskekonserten, Aase Wentzel med sine råmyke melodier, og sportsreportere som refererte skøyteløp og rundetidene som vi flittig noterte. Jan Erik Steen hadde utrolig mange morsomme historier knyttet til radioens utvikling fra krystallapparatene til dagens digitale apparater. Han hadde også mye av det radioutstyret som ble benyttet illegalt av Morseth-familien under krigen, og som var en viktig nyhetsformidler fra utlandet til motstandsfolkene i Norge.

Sist i omvisningen kom vi til rommet med det virkelig rare i: for det første en virkelig gammel fonograf med voksruller. Lyden av den var ikke noe å skryte av, selv om det var revolusjonerende i sin tid. Han hadde også «platespillere» med stålplater med pigger i som spilte melodier på strenger. Han hadde flere utgaver av jukebokser fra 50- og 60-tallet, og en raritet som faktisk ikke var mer enn 10 år gammel, en datastyrt automatisk jukeboks med innbygd dataskjerm, som også benyttet virkelige instrumenter og trommer til å spille melodier.

Men det var ikke bare radioer, grammofoner, jukebokser og båndopptakere i samlinga til Jan Erik Steen, han hadde også ei stor samling fotoapparat, for ikke å snakke om sykkel-samlinga, han har jo selv vært en meget habil syklist. Denne delen av museet gikk vi på egen hånd, for nå hadde vi ikke mye tid igjen før «Jøvra» igjen skulle ta oss med til Selbusjøen hotell. En overveldende samling, flott organisert, og jeg tror nok at absolutt alle fant den radioen de selv hadde hatt hjemme som barn. Og uten tvil en omvisning som overgikk de flestes forventninger.

Turen tilbake gikk akkurat like flott som den første, og det var en meget godt fornøyd gjeng som tok farvel med Jan Erik Steen og Agnar Reinås. Inne i hotellet ventet det en riktig god middag på oss, ovnsbakt laks og frisk fruktsalat og kaffe, en verdig avslutning på en flott dag.

Mange tok en runde rundt i Selbu sentrum før de vendte hjemover, med besøk på Husfliden, Bjørkhov galleri og strikkemuseet.

Og atter en gang: et meget vellykket arrangement –

en stor takk til arrangørene Bjørn, Nils Jørgen og Svein Fred.